СЪРЦЕТО НА КАРАЯН

karajan2

Сърцето чува. Сърцето вижда. Сърцето знае… В едно изследване на австрийски психолози*, наблюдавали реакциите на Херберт фон Караян в различни ситуации, ни се разкрива поредния пример за невероятното въздействие на музиката върху работата на сърцето. Удивителният синхрон на увертюрата Леонора 3 от Бетховен и ускоряването на сърдечния ритъм на големия диригент, е едно от многобройните научни доказателства за директното възприятие на звуковите вълни чрез нашето астрално тяло. При един от пасажите, сърцето на Караян реагирало винаги по точно определен начин, докато при други от същата увертюра, макар и доста по-трудни за дирижиране, реакциите му не били толкова наситени. Сърцето на големия диригент избирало винаги този специален момент от произведението, за да ускори темпото. Случвало се нещо съвсем различно, почти екстремно и много по-вълнуващо дори от пилотирането на частния самолет и моментът на излитането, от усещането за скоростта на поршето, от емоционалната среща с приятели на яхтата, която управлявал сам. Сърцето на Караян принадлежало само на музиката.

Знаем, че астралното тяло е фината вибрация на душата, чрез която осъзнаваме чувствата и емоциите. Хора, притежаващи по-висока сензитивност са споделяли пред мен: „усещам музиката с кожата си“. Силата и проницателността, които се постигат благодарение на редовни медитативни практики, ни позволяват да разгърнем творческия си потенциал и да усещаме съдбата си като път. Караян посвещава дните си изцяло на дирижирането, но въпреки огромната му заетост, широко известен факт са неговите сериозни занимания с йога и дзен практики. Безспорно противоречива личност, за едно можем да се съгласим – бил е изцяло верен на себе си, сърфирал е през живота и музиката с неустоима страст.  Събирал е в сърцето си много идентичности – на диригент, бизнесмен, пилот, кинозвезда, съпруг, баща. Голям почитател на технологиите, екстремните спортове и високите скорости, той е изследвал света с непозната на повечето от нас отдаденост.

Караян е легенда. Невидимата аура от звуци, която той е създавал представлявала едно необикновено преживяване. Импровизациите на Маестрото са били в тон с най-финия рисунък на сърцето, изпълняващо своя неповторим танц със сетивата на публиката. Следвайки ритъма и чувствителността на този интелигентен орган, той е съумявал да подчини оркестъра пред себе си и да придаде настроение и чувства, идващи от най-дълбоката му същност – нежност, лиричност, увереност, настоятелност или чувственост. Караян е въздействал на музикантите с почти хипнотична мощ, затваряйки неволево стоманено сините си очи през по-голямата част от изпълнението. Това е тоталната вътрешна ангажираност на изкуството му с енергията на душата в един единствен уникален момент – моментът на сливането с божествения звук.

Диригентът е създавал своя живот чрез музиката, обитавайки различни измерения на времето. Да слушаш негови изпълнения е като полет в невидимия свят, когато притихваме в себе си и поемаме отново въздух едва след последните акорди. Херберт фон Караян е едно от най-големите имена на 20 век. Той е диригент на Берлинската Фирхармония в продължение на 35 години. Напуска този свят през 1989 година.

*Harrer, G. and H. Harrer (1977), “Music, emotion and autonomic function””, Music and the Brain, M. Critchley and R.A.Hanson, London, William Heinemann Medical, c. 202-215

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s